ویندوز 10 یک شیوه و ابزار داخلی برای پاک‌سازی درایو سیستمی ارائه می‌کند. برنامه Settings را باز کرده و به Update & security و سپس Recovery بروید، در بخش Reset this PC روی دکمه Get started کلیک کنید. حالا Remove everything را انتخاب کرده و سپس Remove files and clean the drive را برگزینید. این قابلیت از ویندوز 8 اضافه شده است. بنابراین همین ابزار را در هنگام ریست کردن کامپیوتر ویندوز 8 یا 8.1 به تنظیمات کارخانه در اختیار دارید.

ویندوز10 همچنین شامل ابزاری برای پاک‌سازی امن درایو USB ، کارت SD یا هر درایوی از داخل سیستم‌عامل می‌شود.

این گزینه در فرمان فرمت ویندوز 8 نیز اضافه شده است، بنابراین بر روی ویندوز 8 و 8.1 نیز کار خواهد کرد. برای انجام آن، با راست کلیک بر روی دکمه استارت و انتخاب Command Prompt (در حالت ادمین) ، یک پنجره Command Prompt با دسترسی administrator باز کنید، و فرمان زیر را در پنجره وارد کنید:

format x: /p:1

“x:” را با حرف درایوی که می‌خواهید فرمت کنید، جایگزین کنید و در انتخاب درایو صحیح خیلی مراقب باشید تا درایوی دیگر را پاک‌سازی نکنید. سوئیچ “p/” مشخص می‌کند که ویندوز چند مرتبه عمل بازنویسی را تکرار کند. برای مثال “p:1/” این فرآیند را یک بار انجام می‌دهد و هر سکتور را یک مرتبه بازنویسی می‌کند. توجه داشته باشید دفعات بالای انجام فرآیند بازنویسی بر روی ذخیره‌سازهای solid-state منجر به کاهش عمر درایو می‌شود، پس بیش از اندازه مورد نیاز این عمل را تکرار نکنید. در تئوری یک بار بازنویسی کافی است اما شاید بخواهید برای اطمینان بیشتر این عمل را تکرار کنید.